Duim omhoog

 Gistermorgen toen ik in alle vroegte in mijn auto naar de zaak reed om te gaan werken, kwam ik onderweg een lifter tegen.
Nu zie ik die werkelijk nog maar nauwelijks, voor mijn idee waren ze vroeger in grotere getale aanwezig, en dan met name op de snelwegen. Vaak met een stuk karton, met daarop de plaats van hun bestemming geschreven.
Deze lifter die ik gisteren tegenkwam, probeerde op een long board (soort enorm skateboard) over de weg te skaten, wat bepaald niet lukte gezien de enorme dikke rugzak die op de rug hing.
En een beetje flauwtjes zwaaide de persoon, naar mij, om aan te geven dat deze graag mee wilde.
Natuurlijk stopte ik direct en vroeg wat de gewenste plek was, naar het station, nou dat was nog een beste 10 kilometer vanaf dat punt. Dus ik zei spring erin dan breng ik je wel even.
De enorme rugtas werd netjes achterin gelegd en toen zag ik pas dat het een meisje was. Of een vrouwtje, eigenlijk, een jong vrouwtje.
Nou kun je je afvragen, is dat niet eng? Ik bedoel maar we leven tegenwoordig wel in een soort angst maatschappij, mogelijk word dat beeld nog mede versterkt door de vele media om dat soort dingen heen. Ook ik leef niet onder een steen en hoor/lees wel van dat soort nare dingen..... Zomaar zo'n onbekende in je auto meenemen, is dat niet zelfs gevaarlijk? Naaaa, nee, ik denk werkelijk niet dat potentiële moordenaars, zondagsmorgens in de vroegte met rugzak en longboard, onder aan de duinen staan te liften, in de hoop dan hun slag te kunnen slaan en iemand/mij dus te vermoorden.
Ze stelde zich keurig voor, gaf me een hand en noemde haar naam. En we hadden werkelijk een zeer leuk een aangenaam gesprek. Bulderen van het lachen. Zo'n gesprek waarvan je gaat bruisen van energie...
En bij het station stapte ze uit en bedankte me en kreeg ik twee dikke kussen van haar. Zij blij voor de rit, ik een blij begin, en een enorme positieve boost van de dag, wat wil een mens nog meer?


Hier een folder KLIK over veilig liften.

Reacties

  1. Goed dat je haar meegenomen hebt!

    Ik heb zelf veel gelift. Als vrouwtje ja. Soms samen met een vriendin en soms alleen.
    Nooit was het eng of gevaarlijk, vaak had ik superontmoetingen. En soms, als ik het niet vertrouwde, stapte ik gewoon niet in...

    Eerlijk gezegd denk ik dat over straat fietsen gevaarlijker is, maar toch hoop ik dat mijn dochter wat minder avontuurlijk aangelegd is dan haar moeder... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nooit meer neem ik een lifster mee. De laatste had gedronken en toen we op de plaats van bestemming waren wou de persoon de auto niet uit. Dacht dat ze nog een appeltje met me te schillen had terwijl we elkaar niet eens konden. Met veel handen en voeten werk haar eindelijk de deur uit gekregen. Nee dank je! Nooit meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zij een lift en jij een goed gesprek. Een goed begin van de dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een leuke belevenis voor jou en fijn voor de lifter! Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo goed durf.. je weet toch niet wat je in de auto haalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg! En aardig dat je haar meenam. Ik weet ook niet of ik dat zou durven. Ik zou het wel willen, want het is fijn om iemand te helpen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jij hebt dat goed gedaan, de mens(ch) lijdt het meest aan het lijden dat men vreest.. Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dat was zeker positief,maar nee ik neem nooit maar dan ook nooit lifters mee,ik vind het wel eng hoor tegenwoordig

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mens nog meer wil? Dat we dit veel vaker mee mogen maken en het weer 'normaal' en veilig is om te doen. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zijn mooie ervaringen! Gelukkig is niet ieder mens verrot... :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je even reageert! bedankt, ik ben dol op reacties!

Populaire posts van deze blog

Een fris begin

Ordelijk