recept rendang pedis voor in de slow cooker, speciaal voor KLIEFje

Wil je echt een keertje heel gemakkelijk, dan kun je altijd wel koken met kant en klare  mixen van bv de toko voor rendang, en sajour. Ook de mixen van conimex enzo zijn best smakelijk.
Maar wil je dat niet dan kun je het zo doen:

Men neme voor 4 personen: Zelf kook ik altijd dubbele portie, dan heb ik het 2 x gemakkelijk, en de tweede keer is altijd het lekkerste vind ik zelf.
half blikje kokosmelk , 500-600 gr. runderlappen , zout en peper naar smaak , 2 uien , 3 knoflookteentjes , 3-4 theel. sambal, 1,5 theel. djahé (of verse gember neem rustig 3 cm in plakjes, ik hou van gekruid) 1,5 theel. serehpoeder of sereh stengels 1,5 stuks geknoopt(dat haalt makkelijk eruit) , 1/2 theel. laos, 1 eetl. ketoembar ,1 theel. koenjit

De runderlappen in stukken snijden en kort aanbakken in wat (wok) olie samen met de knoflook en ui (dan komen de smaken goed vrij, en de geur meteen ook al...zalig). Terwijl het vlees aangebakken word gooi je de rest van de kruiden erbij en als laatste de kokosmelk. (eventueel kun je nog een kopje water erbij toevoegen zodat het vlees lekker onder staat, wat tijdens het slow cooken lekker mals en niet droog word.)
Zo nu gooi je alles in de slowcooker en zet je deze op 6 uur(ofzo) en kun je verder fijn een boek lezen ofzo :-) of je gaat naar zwemles, zoals ik...

Ik serveer dit met witte rijst, en sajour boontjes.
Gooi de diepvriesboontjes in de pan met ui en knoflook, wederom lekker in wokolie . Voeg de kruiden toe, na 10 min koken ongeveer is het klaar. In die tijd kook ik ook de rijst.
  • 100  gr verse of diepvries sperziebonen per persoon
  • per 2 personen het volgende:
  • 1 ui gesnipperd
  • 2 tenen knoflook geperst
  • 2 theel laos
  • 2 theel gember (djahe)
  • 2 el santen (kokoscrème)
  • 250 ml bouillon (1 maggiblokje)
  • 1 verse peper (enkele zaadjes laten zitten als je van pittig houd)
  • 1 el sambal oelek (heb je dan niet nodig, het is of pepertjes of sambal, of als je helemaal niet van pittig houd laat dit gewoon weg, de kruiden zorgen evengoed voor een fijne smaak)
  • 1/2 tl trassi (garnalenpasta)
  • 1 el gula djawa (palmsuiker)
  • 1 limoenblaadje (djeroek poeroet)
  • scheutje limoensap


Ik blogde er al eerder over het geweldige apparaat de slow cooker KlIK en KLIK en KLIK enzo.

Reacties

  1. Oh, hartelijk dank! Speciaal voor mij, top. Blij mee. Ga ik volgende week proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nog lekkerder is het als je de echte, verse ingrediënten haalt bij de toko! Verse laos, verse djeroek poeroet (doe jij dat er niet in??), Verse sereh, versblaadjes salam... Allemaal bij de toko te koop en heus niet zo duur. :-) (sprak de Indo in mij... Hahaha)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je even reageert! bedankt, ik ben dol op reacties!

Populaire posts van deze blog

Een fris begin

Ordelijk