Grappig of juist niet

Kinderen, ja het gaat weer even over kinderen. En over opvoeden ook wel of misschien wel over verschil in inzichten....of zo...
Naja, afgelopen week ging onze basisschool groep 3-8 op schoolreis, waarbij de jongste groepen 3 en 4 hele dag onder begeleiding van meegaande ouders, en de rest mocht deels vrij en zelfstandig het speelpark door.
De zon scheen, iedereen was goed geluimd en alles rozengeur.
Toen vlak voor het vertrek is het souvenirwinkeltje half leeggeroofd door enkele kinderen, die dus spullen meepakten zonder te betalen, geschat bedrag ongeveer 120 euro.
De leerkrachten kwamen erachter, en grepen adequaat in. Schoolleiding neemt verder acties met daders en hun ouders, politie en directie van het speelpark.
Tot zover prima, vind ik.....maar nu hoor ik aan de rand van het schoolplein, sommige ouders zeggen dat ze het eigenlijk gewoon een (leuke???)  kwajongensstreek vonden en dat er niet zo moeilijk over gedaan moet worden.
Echt leuk?? de hele school die zijn/haar rugzak moet laten controleren bij instappen van de bus naar huis?
Er waren ook kindjes die iets gekocht hadden want er mocht geld meegenomen worden (piepklein bedrag hoor) en zoals kindjes betaamt hadden die natuurlijk geen kassabon als bewijs, wat een nare toestanden, sommige der meegaande moeders voelden zich er beroerd en ziek van....
LEUK??????
Nee sorry, ook ik kan dit echt niet leuk vinden. Misschien heb ik een slecht gevoel voor humor, t zou kunnen.
Bah.



Reacties

  1. Dat is geen kwajongensstreek meer. Er is stelen én stelen. Iets moedwillig wegnemen van iemand anders of zonder te betalen is stelen, maar een kind dat eens een blokje in zijn zak steekt op school vind ik niet stelen of een appel van een boom plukken. Of besjes langs de rand van de weg. Dat is niet stelen.
    Kwajongenstreken zijn belleke trek en dergelijke. Stelen hoort daar niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk dat vind ik nou precies ook zo, maar blijkbaar zijn er ouders die er anders over denken, dan kan ik me voorstellen dat er ook kinderen zijn ( van diezelfde ouders?? ) die denken dat het grappig is.....kun je het die kinderen dan nog kwalijk nemen? Begrijp je wat ik bedoel??

      Verwijderen
  2. wat een rare reactie van die ouders... heb je daar ook iets van gezegd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet best echt niet best. Dat die ouders het zo afdoen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk??? Wat voor een voorbeeld geven die ouders aan hun kinderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, dat is wel een heel rare reactie van die ouders...Dit is toch duidelijk gewoon stelen. Er is zo'n spreekwoord: zoals de ouden zongen piepen de jongen. Heel vreemd. Logisch dat jij je daar beroerd over voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou sorry, maar dit kan natuurlijk niet door de beugel/een kwajongens streek zijn. Dat je het als kwajongensstreek zelf zou doen.. tja.. we zijn denk allemaal jong en ondeugend geweest. Maar stelen is niet juist en betrapt zal men beboet. Dan nog maar niet te spreken over de impact voor de rest van de groep.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En dan zijn ze nog zo jong. Geen goeie grap. Meteen aanpakken. Wel sneu voor degene die eerlijk heeft betaald. Het vervlakt allemaal. Kan me voorstellen dat je er beroerd van bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vreemde reactie van die ouders, ze geven op die manier m.i. een verkeerd signaal af. Nu een souveniertje uit een winkel, volgende stap ......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt niet leuk! Belachelijk gewoon, die reactie. Bij ons mág er geen geld mee, mag ook niets gekocht worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Daar kan ik echt de humor niet van inzien. Wat een belachelijke reactie van die ouders. Hebben die wel gedacht aan al diegene die door die zogenaamde kwajongensstreek zijn benadeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is belachelijk dat sommigen dit leuk vinden! Bah!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He, wat jammer zeg. Voor de kinderen én de ouders. Ik zou me vreselijk schamen als mijn kinderen iets zouden stelen. Maar... groepsdruk, blabla, kan allemaal nog. Maar ga het dan in elk geval niet lopen bagatelliseren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lekkere ouders dan... Het waren niet toevallig hun eigen kinderen?

    Nou ja... ik verbaas me wel eens meer op het schoolplein.
    Zelf ben ik er erg voor om kinderen op te voeden met gewone gedragsregels...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een toestand zeg! Je begrijpt het niet dat zulke dingen gebeuren tijdens
    een schoolreis

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nee, stelen vind ik ook geen kwajongensstreek. Wat vervelend dat het zo is gelopen. Zo gaat de glans wel van een schoolreisje af...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Normvervaging, noemen we volgens mij zoiets... Misschien dat kinderen zoiets nog niet snappen, maar ze gáán het ook nooit snappen als de ouders er zo nonchalant over doen. Wanneer gaan die ouders hun kinderen opvoeden?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jong geleerd is oud gedaan... ik vrees al voor de dag van morgen. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het wel sneu voor de kinderen die dan wel wat gekocht hebben en dat dan niet kunnen aantonen. Wat een toestand joh, echt niet leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het wel sneu voor de kinderen die dan wel wat gekocht hebben en dat dan niet kunnen aantonen. Wat een toestand joh, echt niet leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt waar? Wauw. Mijn kinderen zitten op een stadsschool, maar als ook maar 1 leerling zoiets zou uithalen tijdens of na een schoolreisje, dan zou daar een stevige straf op staan van school uit.
    Ouders die dit bagatelliseren hebben niet door dat ze mee doen aan diezelfde normvervaging waar ze ook zelf weer over gaan klagen. Slechte zaak. Jammer ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kwajongensstreek? Halen de ouders dan ook zulk kattenkwaad uit als ze ergens geweest zijn? Hebben de kinderen deze kwajongensstreken overgenomen van hun ouders.
    Wat zullen er veel kinderen (en volwassenen) een kater overhouden aan dit schoolreisje.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Absoluut niet leuk!
    En erg zielig voor de kindjes zonder kassabon.
    Wat een nare nasmaak aan wat een fijn schoolreisje had moeten zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. nee dit is echt niet leuk,ik zou dit gedrag echt beslist af keuren,en wat sneu voor diegene die wel netjes hadden betaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou ja, stelen is stelen en je blijft van andermans spullen af. Zegt meer over de ouders die opmerking lijkt me....... Ik had wellicht als ik een naam wist of welk kind er bij hoorde het anoniem doorgegeven bij de schoolleiding.... En dan anoniem omdat anders mijn kinderen zouden worden gepest of misschien wel belaagd want wie zegt wat voor opvoeding daar gaande is? Het zou geen kwaad kunnen om het met de kinderen per klas en de ouders ook op bv een ouderavond daar eens over te hebben en iemand van bureau Halt daarover te laten vertellen. Het blijft wel sneu voor kids die het wel eerlijk gekocht hebben maar misschien zijn er camerabeelden waardoor ze precies kunnen zien wie gestolen heeft en wie eerlijk betaald. Ik zou in dat laatste geval die kinderen dan ook in de klas waar de rest bij is belonen voor hun goede gedrag en benadrukken dat het fijn was dat zij zo eerlijk waren.
    Gr Pdepooh

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je even reageert! bedankt, ik ben dol op reacties!

Populaire posts van deze blog

Een fris begin

Ordelijk