een van mijn kookvrienden, Cobb




Wellicht hebben sommigen nog nooit van de cobb gehoord,het is een soort van bbq,maar dan net even anders in gebruik.Hetzelfde is het gebruik van houtskool of briketten,het andere eraan is dat je ehm niet grilt maar rookt als het ware.Indirect grillen is ook mogelijk wat beslist een meerwaarde heeft.Oorspronkelijk was dit concept voor Afrika, ter voorkoming van brandjes en ter besparing van energie, want inderdaad doe je met max 6-8 briketten wel echt een hele tijd wel 4-6 uur( naar gelang de kwaliteit van de briketten).
Nu vind ik alles wat met koken te maken heeft erg boeiend.Je kunt er van alles mee,het roken van vlees maar ook groentes en pizza's etc ,eigenlijk alles kun je erin maken, best handig voor op kampeervakantie ook.( zie ook de gelijknamige www van mijn kookvriend meer meer inf0)
Nu lijken in de dingen vaak makkelijker dan de werkelijkheid is( ten minste bij mij wel.)En ook is het wel echt zo, dat oefening echt kunst baart :-).Maar dit is werkelijk een makkelijk het kan nooit misgaanding.
Maar wat heb ik er dan zoals in gemaakt?Ik heb diverse (been) hammetjes erin gerookt, al dan niet met toevoeging van heerlijke houtkorrels ter verhoging van rook/smaak en geur/ feestvreugde.Die dan weer betoverende namen hebben als Jack Daniels houtkorrels(ruiken naar de gelijknamige wiskey) of appelhoutsnippers en zo zijn er diverse "smaken".






Maar ook vis, zalm,markreel heb ik al gerookt en werd aangenaam verrukt van de heerlijke rokerige smaak en heerlijke warme geurige geuren.
De overbekende bierblikkip( beertanchicken) daarbij zet je een met drogekruidenrubb ingesmeerde kip over een geopend bierblikje heen en de hete bierdampen maken dan dat je kippetje heerlijk mals en sappig blijft.Of the highwaychicken, waarbij je de kip openknipt en "spalkt"met een spies en tegen je gasten verteld dat ie is overreden op de snelweg :-)
Pizza heb ik ook geprobeerd alles is prima te doen er is zelfs een wok gedeelte optioneel bij te kopen.Kortom een ding waar je niet snel op uitgekeken raakt.



Reacties

  1. Hmmmm....lijkt mij een zeer aantrekkelijk ding!!! Ik ken het niet, maar ik meen het eens gezien te hebben bij Herman de Blijker....die had een soortgelijk geval staan...die hammetjes....lijken me super!!! Ze klinken iig wel zo...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je even reageert! bedankt, ik ben dol op reacties!

Populaire posts van deze blog

Een fris begin

Ordelijk