zuur(desem)brood?

Ooit geprobeerd zelf een echt zuurdesembrood te maken?

Wel ooit had ik de hup en deed precies wat moest van roggemeel en volkorenmeel maakte ik met melk een soort van papje, niet te dik, en ook niet te dun.
Dat moest je op een warme plek zetten ( kamertemperatuur zou goed genoeg wezen) en dan elke dag een beetje roeren en zo nodig meel en of water toevoegen.Afdekken met een schone theedoek nadat het eerst een uurtje of zo"sporen"had zitten vangen wat goed zou zijn om het natuurlijke gistingsproces mooi op gang te helpen.
Na een aantal dagen kon je dan een bepaalde portie van dit heksenbrouwsel aan je meel etc toevoegen ( dit weer extra lang laten rijzen ) en dan had je zelfgemaakt zuurdesembrood....

Punt een: begon het zo enorm te bobbelen dat het zuurdesempje uit zn glazen potje gekropen en droop over hetaanrecht langs de keukenkastjes naar beneden, terwijl ik sliep ( oh stout desempje) dus voor ene vervolg had ik niet meer genoeg want de bedoeling was dat je steeds een restje over houd en daar dan weer verder meegaat.
Punt twee : het werd een enorm klein zeer kompact broodje, de kleur was wel acceptabel mooi en bruin.
Punt drie: het was echt enorm vreselijke ZUUUUURRRRR brrrrrr echt ik kreeg het bijna niet doorgeslikt.

Kortom ik was eigenlijk blij dat ik niks meer over had om verder mee te gaan, want zoveel moeite 5 dagen roeren en voeren en sporen vangen en dan nog zo gruwelijk smaken dat doe je niet gauw weer.
Toch moet ik eerlijk zeggen als ik dan weer recepten lees waar de heerlijke smaak en structuur enzo bejubeld word raak ik toch in vertwijfeling... zal ik het nog een keertje proberen??

Reacties

  1. He schat. Ik kan me niet voorstellen dat al het zuurdesembrood zuur is. Zelfs sommige bakkers doen het met desem en hun brood smaakt verukkelijk. Dus het is wellicht een leuk plannetje voor tijdens je verlof :).

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

leuk dat je even reageert! bedankt, ik ben dol op reacties!

Populaire posts van deze blog

Een fris begin

Ordelijk